Stress

35.000 danskere er hver dag sygemeldt pga. stress, 430.000 danskere oplever symptomer på stress hver eneste dag og 250.000-300.000 lider af alvorlig stress.

Det er skræmmende tal, der skal tages alvorligt. Og det er tal, der viser, at stress er meget mere almindeligt, end mange tror.

Stress opstår, når de krav vi møder i omgivelserne eller stiller til os selv, lige så stille og roligt overstiger de ressourcer, vi har til at møde kravene. Det kan i sidste ende betyde, at det berømte bæger flyder over. Mange oplever derfor, at stress kommer ”snigende”, og alt for mange bliver først rigtigt opmærksomme på symptomerne, når stressbelastningen er blevet alvorlig.

Symptomer på stress

Svimmelhed, søvnproblemer, hukommelsesbesvær, svedeture, appetitforstyrrelser, overdreven træthed, hjertebanken, nedsat handlekraft, nedsat lyst, nedsat evne til at overskue og planlægge samt meget mere.

Du kan læse mere om symptomerne på stress på Stressforeningens hjemmeside stressforeningen.dk. Er du i tvivl eller har du mistanke om stress, så henvend dig enten til egen læge, psykolog eller anden fagperson med kompetence indenfor stresstilstande. Hovedreglen er, at jo tidligere der gribes ind, jo bedre.

En psykolog der tager udgangspunkt i din situation

Hos CPH Psykolog tager jeg udgangspunkt i din situation, og vi arbejder struktureret med at identificere kilden til stress. Typisk laver vi en behandlingsplan med klare rammer for aktivitet og hvile samt hensyntagen til både privat- og arbejdsliv.